یکی از مسائلی که منجر به بروز مشکلاتی در زمینه یادگیری درس ریاضی و نیز سایر دروس می باشد، مسئله بد فهمی می باشد. به همین خاطر و با توجه به اهمیت این مسئله، شناخت و آگاهی از بدفهمی ها در آموزش ریاضی ابتدایی می تواند در یادگیری آن بسیار موثر باشد. بد فهمی مسئله ای است که در دانش آموزان همه کشور ها در همه جای جهان وجود داشته و معمولا هنگام یادگیری مباحث جدید در سنین خاصی اتفاق می افتد. برای بررسی این قضیه، شناخت ریشه بد فهمی بسیار اهمیت دارد تا بتوان یادگیری را ارتقا بخشید.(معلم خصوصی ریاضی)

بدفهمی در آموزش ریاضی
بدفهمی در آموزش ریاضی

چیستی درک (فهم) و بدفهمی

مفهوم سازی تلاشی فردی و پویاست که شخص از طریق آن به وقایع پیرامون خود معنا می بخشد و این مفهوم سازی همواره در حال تغییر و تکامل است. دانش جدید زمانی ایجاد و درک می شود که هم سو با دانش های قبلی که یادگرفته شده اند، باشد. هنگامی که این هم سویی و ارتباط وجود نداشته باشد دانش آموزان دچار مشکل می شوند.

بسیاری از دانش آموزان توانایی برقراری ارتباط بین دانش جدید و دانش قبلی را ندارند به دلیل اینکه دانش قبلی را به طور کامل نیاموخته اند و توسعه ندادند به همین خاطر آن ها هنگامیکه در معرض اطلاعات جدید قرار می گیرند تفسیر و برداشت خودشان را می سازند و بر مبنای آن با اطلاعات و دانش قبلی ارتباط پیدا می کنند که این سبب ارتباطی ناقص و معیوب شده و باعث ایجاد خطای سیستماتیک می شود؛ که این خطا بد فهمی نام دارد. می توان گفت بد فهمی ها به نوعی مانعی برای یادگیری های جدید می باشد زیرا همانطور که گفته شد باعث می شوند که دانش آموز به تفسیر اشتباهی از یک موضوع جدید دست یابد.(معلم خصوصی ریاضی)

دسته بندی بد فهمی های رایج در آموزش ریاضی از نظر گرابر و جانسون

– بیش تعمیمی: دانش آموز مفهوم یا رویه های موجود در یک وضعیت درســت را به وضعیتی دیگر تعمیم می دهد.
– بیش تخصیصی: دانش آموز محدودیتی را که ویژگی یک مفهوم یا رویه نیست، به آن نسبت می دهد.
– ترجمه نادرست: دانش آموز در ترجمه واژگان، جداول، نماد ها و یا نمودارها به یکدیگر اشتباه می کند.
– مفهوم سازی محدود: می توان گفت ریشه بد فهمی دانش آموز به عدم درک مفهوم یا رویه باز می گردد.

جلوگیری و بر طرف کردن بد فهمی ها

در جلوگیری از بد فهمی ها معلم نقش بسیار زیاد و تاثیر گذاری می تواند داشته باشد. به این صورت که فرصت های آموزشی مناسبی را در اختیار دانش آموزان گذاشته و همواره همراه دانش آموزان باشد. هنگامی که معلم فعالانه در ساخت دانش توسط دانش آموز مشارکت داشته باشد و به دانش آموز اجازه خطا کردن داده و سپس آن خطا را تصحیح کند، در این صورت یادگیری به بهترین شکل انجام می شود. برای این کار بهتر است اجازه داده شود که دانش آموز نظرات و استدلال هایش را آزادانه بیان کند و سپس با کمک معلم متوجه خطا هایش شده و به اصلاح آن ها بپردازد؛ همواره گفته می شود که بهترین یادگیری هنگامی است که از دل خطا ها و اشتباهات بیرون آید و این سبب توسعه دانش و فراشناخت می شود.(معلم خصوصی ریاضی)

همچنین ممکن است همواره نتوانیم از بروز بد فهمی ها جلوگیری کنیم، لذا در صورت ایجاد باید تلاش کرد و به اصلاح آن پرداخت. برای اصلاح یکی از کار هایی که تاثیر گذار است و می توان انجام داد این است که از دانش آموز خواسته شود تا بر فرآیند و اعمالش نظارت داشته باشد و آن ها را تحلیل نماید. با این روش می توان نیز می توان به رفع و اصلاح بد فهمی پرداخت.

نظریه بن هور و سازنده گرایان در رابطه با بد فهمی در آموزش ریاضی

از نظر این افراد بد فهمی، بر فهمیدن با منطق ذهنی استوار است. سازنده گرایان معتقدند که منطق ذهنی تاثیر زیادی بر رشد و توسعه ی مفهومی دارد. در واقع دانش آموزان در درس ریاضی هنگامی که با موضوع جدیدی رو به رو می شوند ابتدا آن موضوع را با تصورات اشتباه خود می آموزند و سپس اقدام به سازماندهی و اصلاح دانش خود می نمایند. به همین خاطر سازنده گرایان به بد فهمی را به عنوان یک مرحله و وضعیت در نظر می گیرند و آن را با واژگان رشدی مانند: پیش مفهوم سازی، ایده های شهودی اولیه و یا چارچوب جایگزین اولیه در نظر می گیرند.

از آنجا که بدفهمی ها به فرد کمک می کند تا توجیهی برای وقایع دنیای پیرامون خود داشته باشند، در مقابل تغییر و اصلاح مقاوم بوده و به این ترتیب، برخی از این بدفهمی ها برای مدت طولانی در فرد باقی می مانند.(معلم خصوصی ریاضی)

شرکت ریاضی ستاره آموز آسیا

شرکت ریاضی ستاره آموز آسیا بنیان گذار سبک استارمس است که نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر جهان نیز از بسیاری جنبه ها نمونه ی مشابهی ندارد. این سبک برای اولین بار توسط دکتر عبداله علی اسماعیلی در ایران پایه گذاری شده و تمامی اجزای آن بر اساس شرایط بومی کشور است. آموزش های سبک استارمس در ده دوره ی اصلی و ۴ دوره ی تابستانه برگزار می شود که طی آن ها تمامی مفاهیم کتاب های درسی ایران از پایه ی پیش دبستانی تا پایه ی چهارم در یک سلسله بازی های جذاب به نام ستاره گنجانده شده است.

هر یک از دوره های اصلی به سه مرحله تقسیم می شود. این شرکت برای فعالیت های خود اعتبارنامه از وزارت آموزش و پرورش دارد و تمامی مراحل اداری و قانونی را سپری کرده است. این سبک در مدارس طرف قرارداد اجرا می شود و برای ثبت نام در سایت ،ابتدا باید نام مدرسه ی فرزند شما در سایت به ثبت رسیده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
logo-samandehi