تکلیف شب از جمله مباحثی است که همواره میان معلمان و دانش آموزان مطرح بوده است. تکلیف شب به آن دسته از فعالیت های خارج از کلاس گفته می شود که معلم جهت یادگیری بهتر، تثبیت یادگیری و نیز افزایش توانمندی های دانش آموزان در خارج از کلاس به آن ها محول می نماید. در رابطه با مسئله تکلیف شب عده ای موافق و عده ای نیز مخالف با این امر هستند. افراد مخالف دادن تکالیف با حجم زیاد را امری بیهوده می دانند و معتقدند که سبب دلزدگی دانش آموز از درس و مدرسه می شود. موافقان نیز معتقدند که در صورتی که تکالیف متناسب با نیاز هر یک از دانش آموزان بوده و به اندازه باشد می تواند کمک کننده باشد. در ادامه این مطلب از سایت ریاضی ستاره ای قصد داریم که به انواع تکلیف شب که برای دانش آموزان وجود دارد بپردازیم.(ریاضی و بازی)

انواع تکلیف شب

تكاليف تمرينی:

این تکالیف یکی از قدیمی ترین نوع تکالیف برای دانش آموزان بوده که معمولا به صورت کتبی می باشد و همچنان نیز در مدارس کاربرد های زیادی دارد. عموما معلمان از این نوع تکلیف جهت تثبیت یادگیری و تقویت مهارت های آموخته شده، استفاده می نمایند. تکالیف تمرینی به صورت انفرادی انجام می شود و از آن جایی که در این نوع تکالیف هیچ گونه تخیل و خلاقیتی وجود ندارد، برای دانش آموزان خسته کننده و کسل کننده می باشد.

تكاليف آماده سازی و آمادگی:

این نوع تکالیف همانطور از نام آن پیداست جهت آماده ساختن دانش آموزان برای درس های روز های آینده کاربرد دارد که غالبا به صورت کتبی می باشد. در این نوع تکالیف می توان از دانش آموزان خواست که به جمع آوری اطلاعات و مطالبی خارج از کتب درسی بپردازند و یا یک کنفرانس مرتبط با موضوع درسی اماده نمایند و … . در واقع با استفاده از این تکالیف می توان زمینه ای برای جذب هر چه بهتر درس جدید برای دانش آموز ایجاد نمود. البته برای تاثیرگذاری بیشتر، بهتر است که معلم شیوه ی اجرا و دستورالعمل های لازم را از قبل برای دانش آموزان شرح دهد. در انجام این نوع تکالیف دانش آموزان تا حدود زیادی می توانند ابتکار عمل داشته باشند و از قوه تخیل خود نیز بهره ببرند.(ریاضی و بازی)

تكاليف بسطی و امتدادی:

دسته ای دیگر از انواع تکالیف درسی، تکالیف بسطی و امتدادی می باشند. در این نوع تکالیف دانش آموزان تشویق می شوند که به دنبال روش هایی فراتر از مطالب درسی جهت پرورش ایده ها و مهارت های خود باشند. این تکالیف بیشتر حالت خود انتخابی دارد و این خود دانش آموز است که موضوع و روش خاصی را جهت تحقیق در رابطه با مطالب درسی برای خود بر می گزیند. با استفاده از این روش می توان توانمندی ها و مهارت های جدیدی را در موقعیت های تازه آموخت. عموما تکاليف بسطی و امتدادی در قالب پروژه های طولانی مدت هستند که به واسطه ی فعاليت های حل مسئله تحقق پيدا می نمایند . در نهایت در پرورش قدرت تخیل و خلاقیت دانش آموزان این نوع تکالیف می تواند کمک کننده باشد.

تكاليف خلاقيتی:

تکالیف خلاقیتی آن دسته از تکالیفی است که به واسطه ی آن دانش آموزان پس از کسب مهارت ها و دانش های مختلف و ترکیب آن ها با یکدیگر می توانند قدم در راه جدیدی بگذارند و مطالب یاد گرفته شده را در زمینه ای متفاوت به کار برند. در میان انواع تکلیف شب ، این نوع بیشترین تاثیر را در پرورش خلاقیت دانش آموزان خواهد داشت. این نوع تکالیف می تواند به صورت کتبی یا شفاهی نیز باشد.(ریاضی و بازی)

اینگونه نیست که انواع تکالیف نام برده شده همیشه به صورت مجزا به کار برده شوند، در مواردی نیز می توان همه ی آن ها را با هم نیز به کار برد که تاثیرگذاری خوبی نیز دارا می باشد.

شرکت ریاضی ستاره آموز آسیا

شرکت ریاضی ستاره آموز آسیا بنیان گذار سبک استارمس است که نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر جهان نیز از بسیاری جنبه ها نمونه ی مشابهی ندارد. این سبک برای اولین بار توسط دکتر عبداله علی اسماعیلی در ایران پایه گذاری شده و تمامی اجزای آن بر اساس شرایط بومی کشور است. آموزش های سبک استارمس در ده دوره ی اصلی و ۴ دوره ی تابستانه برگزار می شود که طی آن ها تمامی مفاهیم کتاب های درسی ایران از پایه ی پیش دبستانی تا پایه ی چهارم در یک سلسله بازی های جذاب به نام ستاره گنجانده شده است.

هر یک از دوره های اصلی به سه مرحله تقسیم می شود. این شرکت برای فعالیت های خود اعتبارنامه از وزارت آموزش و پرورش دارد و تمامی مراحل اداری و قانونی را سپری کرده است. این سبک در مدارس طرف قرارداد اجرا می شود و برای ثبت نام در سایت ،ابتدا باید نام مدرسه ی فرزند شما در سایت به ثبت رسیده باشد.(ریاضی و بازی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
logo-samandehi