آموزش ریاضی چیست-ریاضی، جریان طبیعی تفکر بشر است. افراد به ریاضی برای انجام کارهای خود نیاز مندند و در زندگی خود آن را به کار می برند. همچنین ریاضی سبب تقویت قدرت خلاقیت و تفکر و استدلال شده و نظم فکری به وجود می آورد و زیبایی شناسی را در بشر ترغیب می کند. درس ریاضیات همواره در تمام برنامه های درسی دانش آموزان از دوره ابتدایی وجود داشته است. به مرور هر چه مدرسه و برنامه های آن اهمیت بیشتری پیدا کرد، نحوه انتخاب محتوا و شیوه های تدریس نیز روز به روز مهم تر و تعیین کننده تر شد که این عامل سبب بروز کشمکش میان ریاضیدانان و متخصصان تعلیم و تربیت و آموزش برای تنظیم برنامه درسی ریاضیات شد.

منظور اصلي از آموزش رياضي، عبارت است از: «توسعه قدرت درك و فهم و استدلال، ايجاد طرز فكر صحيح، به وجودآوردن روش استدلال و تفكر منطقي و ايجاد آفرينش‌هاي فكري، در متعلم ». آموزش ریاضی اهدافی را به دنبال دارد که چیستی آن می تواند در این اهداف نهفته باشد که در ادامه به این اهداف خواهیم پرداخت؛ همچنین اهداف آموزش رياضي با توجه به سطح فرهنگ رياضي جامعه و محتواي آموزش آن و نیز در مقاطع تحصيلي مختلف، متفاوت بوده و از جامعه ای به جامعه‌ ي ديگر تغيير پذير است.(آموزش تقسیم)

آموزش ریاضی چیست
آموزش ریاضی چیست

اهداف آموزش رياضي چیست؟

به طور كلي اهداف آموزش رياضي را می توان به چهار دسته تقسيم نمود که عبارتند از :

اهداف پرورشی: بدون شک یکی از مهم ترین هدف های آموزش ریاضی، اهداف پرورشی می باشد که وظیفه آن نیز تربيت دانش‌آموزان می باشد به طوری که با اعتماد به نفس کامل بتوانند به موضوعات و مسائل خود پرداخته و با پیدا کردن راه حل مسائل خود را برطرف نمایند.

اهداف آموزشی: این هدف مبتنی بر تكنيك‌ هاي محاسبه‌ اي مورد نياز برای دانش‌آموزان در مدرسه و خارج از مدرسه می باشد. در واقع در اين هدف بايد دانش‌ آموزان را در رابطه با ساير درس‌ها و محاسبات مورد نياز دروس و نيز محاسبات مربوط به زندگي روزمره آماده ساخت.

اهداف فرهنگي: اهداف فرهنگی به معنای آشنايي دانش‌ آموز با رياضي به عنوان بخشي از فرهنگ و انديشه بشري می باشد. به طور کلفی و در همه جوامع علم رياضي بخش مهمي از فرهنگ هر کشور می باشد. اشاره به تاريخ رياضيات يك ملت مي‌تواند سبب ایجاد احساس غرور و افتخار در رياضيات شده و باعث افزایش اعتماد دانش‌آموزان شود و درس را به تاريخ و سنت ملي ربط دهد.(آموزش تقسیم)

اهداف عاطفي: به طور کلی انجام فعالیت هایی که ذهن را درگیر می کند و نیز عشق ورزیدن به یک دانش، بسیار لذت بخش می باشد که در این زمینه ریاضیات با پیچیدگی های خاص و شیرین خود نیز جایگاه ویژه ای دارد. رياضيات ما را متبحر کرده و هم حس كنجكاوي عقلاني و هم حس ظرافت و ادارك را تحريك مي‌كند. در همین راستا موريس كلاين مي‌گويد: «رياضيات عالي‌ ترين دستاورد فكري و اصيل‌ ترين ابداع ذهن آدمي است».

اهمیت و ضرورت آموزش صحیح ریاضی در دوره ی ابتدایی چیست ؟

به طور کلی از دوره ابتدایی، آموزش رسمی ریاضی به کودکان آغاز شده و این امر تا مدت ها ادامه دارد. در این مرحله کودک آشنایی زیادی با ریاضی ندارد و با علاقه، کنجکاوی، اشتیاق و عدم پیچیدگی های ذهنی برای یادگیری وارد مدرسه می شود. به همین دلیل نوع نگرش ریاضی کودکان به ریاضی پس از وارد شدن به مدرسه و توسط معلمان شکل می گیرد؛ لذا معلمان در این زمینه نقش زیادی و این امر تاثیر زیادی نیز در رفتار ریاضی کودک دارد.

همه ی کودکان به نوعی قبل از ورود به مدرسه، با ارتباطی که با دنیای اطراف خود داشته اند، بخشی از ریاضی و مفهوم آن را به نحو کاربردی و لذت بخش درک کرده اند، اما به ورود به مدرسه و شروع آموزش رسمی معمولاً مهارت های کسب شده ریاضی توسط کودک نادیده گرفته می شود به همین خاطر اغلب آن ها در مواجهه با شکل رسمی آن مفاهیم، دچار سردرگمی می شود و در یادگیری ریاضی، با مشکل مواجه می گردد.(آموزش تقسیم)

بر همین اساس وظیفه اصلی معلمان ابتدایی این است که بین ریاضیات و تجربیات زندگی روزمره و واقعیت های دنیای ملموس ریاضیات، ارتباط برقرار کرده و به کودکان کمک کنند تا مفاهیم و مهارت های ریاضی برای آنان معنادار شده و نگرش کودکان به ریاضی به مثابه علمی سودمند و کارآمد در زندگی در آید نه علمی غیر قابل استفاده در عمل.

باید ها و نبایدهای آموزش ریاضی برای دانش آموزان ابتدایی چیست ؟

تاثیر حالت های عاطفی و هیجانی به ویژه اضطراب، در رفتار ریاضی از دوران ابتدایی آغاز می شود و در مراحل بعدی تثبیت و تقویت می شود و مشکلات زیادی را در یادگیری در پی دارد، لذا در این دوره دانش آموزان نباید وادار به حفظ آن دسته از قواعد و مهارت های ریاضی شوند که فهم معناداری از آنها ندارند؛ زیرا یادگیری رسمی ریاضیات که گاه خشک و بی روح نیز هستند می تواند سبب بی علاقگی دانش آموز شود. پژوهش های انجام شده نیز نشان می دهند که میان ریاضیات مدرسه و ریاضیات دنیای اطراف کودکان که در زمینه های واقعی اجتماعی یاد گرفته می شود، شکاف وجود دارد.

به همین خاطر، نوع رابطه بین معلم و دانش آموزان و اینکه چه ریاضیاتی باید به آنها آموخته شود و ضرورت ارتباط میان درس ریاضی با دنیای واقعی و بازی های کودکانه و تجربه های کودک قبل از دوران دبستان، از جایگاهی مهم در آموزش ریاضی دوران ابتدایی برخوردار است و باید به آن توجه شود.

دانش و مهارت های ریاضی مقولاتی نیستند که با گوش دادن به معلم، تکرار، تقلید، خواندن کتاب و … بدست آید، بلکه با روشی فعال و در خلال جستجوی معنی و ایجاد ارتباطات ذهنی ساخته می شوند. بتابراین، تاکید بر این است که یادگیرندگان به عنوان اندیشه ورزان فعال با هدایت دقیق و گاه نامرئی معلمان و کتاب های درسی به سوی انجام کار مطلوب ریاضی سوق داده شوند. همچنین از مهمترین نقش های معلمان ابتدایی، ساماندهی و فراهم کردن انواع تجربه برای دانش آموزان است تا بتوانند فهم خود از ریاضیات را بنا کرده و توسعه دهند. مهم این است که کودکان با خودباوری و اعتماد به نفس، با ریاضیات و مسائل آن روبه رو شده و از ترس و تردیدی در انجام کار و فعالیت های ریاضی، نداشته باشند.(آموزش تقسیم)

شرکت ریاضی ستاره آموز آسیا

شرکت ریاضی ستاره آموز آسیا بنیان گذار سبک استارمس است که نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر جهان نیز از بسیاری جنبه ها نمونه ی مشابهی ندارد. این سبک برای اولین بار توسط دکتر عبداله علی اسماعیلی در ایران پایه گذاری شده و تمامی اجزای آن بر اساس شرایط بومی کشور است. آموزش های سبک استارمس در ده دوره ی اصلی و ۴ دوره ی تابستانه برگزار می شود که طی آن ها تمامی مفاهیم کتاب های درسی ایران از پایه ی پیش دبستانی تا پایه ی چهارم در یک سلسله بازی های جذاب به نام ستاره گنجانده شده است.

هر یک از دوره های اصلی به سه مرحله تقسیم می شود. این شرکت برای فعالیت های خود اعتبارنامه از وزارت آموزش و پرورش دارد و تمامی مراحل اداری و قانونی را سپری کرده است. این سبک در مدارس طرف قرارداد اجرا می شود و برای ثبت نام در سایت ،ابتدا باید نام مدرسه ی فرزند شما در سایت به ثبت رسیده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
logo-samandehi